Вхід на сайт

Пошук

Календар

«  Травень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0




Вівторок, 07.05.2024, 08:11
Вітаю Вас Гість | RSS
Сайт учителя історії Людмили Миколаївни Кишиченко
Головна | Реєстрація | Вхід
Досвід роботи


   

    

     

Опис педагогічного досвіду

учителя історії "вищої кваліфікаційної категорії",

старшого вчителя

Богодухівського ліцею № 3

 Богодухівської районної ради Харківської області

Людмили Миколаївни Кишиченко

 

 «Активізація розумової та пізнавальної діяльності учнів шляхом використання  аудіовізуальних та мультимедійних

засобів на уроках історії »

Перед людиною є три шляхи до розуму:

 шлях роздумів – найбільш благородний,

шлях наслідування – найлегший,

 шлях особистого досвіду – найважчий.

Конфуцій

 

        Особливістю сучасності є те, що людина, щоб реалізуватися в суспільстві, повинна вчитися практично все своє життя. Якість сучасної освіти, тобто відповідність вимогам суспільства, визначається не стільки кількістю того, що дитина знає і чого вона навчилася в школі, скільки вміннями здобувати нові знання та використовувати їх у нових умовах.

       Я працюю над темою «Активізація розумової та пізнавальної діяльності учнів шляхом використання  аудіовізуальних та мультимедійних засобів на уроках історії». На мою думку, використання  аудіовізуальних та мультимедійних засобів на уроках історії сприяє розвитку цілісності та системності мислення школярів, мотивації до вивчення суспільних дисциплін, активізації розумової та пізнавальної діяльності учнів,  індивідуалізації процесу навчання. Адже, як говорив К.Д. Ушинський  : « Учень... це не посудина, яку потрібно наповнити, а факел, якого треба запалити».

        Актуальність  педагогічної проблеми полягає в тому, що наш час – це час суттєвих змін у науці, техніці, інформаційному середовищі, освіті. Тому у сучасному вимогливому та швидкозмінному соціально-економічному середовищі рівень освіти значною мірою залежатиме від результативності запровадження інноваційних технологій навчання, які розвивають діяльнісний підхід до навчання і дають суспільству людей, які здатні приймати нестандартні рішення, вміють об’єктивно та творчо мислити.

        Мета роботи – розглянути питання застосування інформаційно-комунікаційних технологій як універсального інструментарію для ефективного супроводу усіх видів пізнавальної діяльності учнів на уроках історії. 

      Джерельною базою послужили дослідження сучасних педагогів з даного питання. Дану тему в своїх працях різнобічно розглядають наступні автори: Баханов К.О. «Іноваційні системи, технології та моделі навчання історії в школі», О. Пометун «Інтерактивні технології навчання», Мокрогуз О.П.  «До питання методики застосування мультимедійної презентації  Powerpoint  на уроках історії» , Ладиченко Т. «Електронний педагогічний засіб з історії – новий крок в оволодінні навчальним матеріалом»,  Дрібниця В. «Використання відео- та мультимедійних матеріалів на уроках історії»   та інші.

       Викладання історії в ліцеї вимагає від викладача творчого підходу, особливо у виборі методичних прийомів і засобів, наочного матеріалу та використання аудіовізуальних засобів. Тому сенс інтерактивного навчання полягає в такій організації навчального процесу,  щоб практично всі учні були залучені до пізнавальної роботи, мали можливість розуміти і рефлексувати з приводу того, що вони знають і думають. Формування дослідницьких вмінь на уроках історії можливо в процесі поєднання інтерактивних, аудіовізуальних і мультимедійних технологій.

     При проведенні уроків використовую технології інтерактивного навчання (О. Пометун, К.Баханов), схемо-знакових моделей (В. Шаталов), розвитку критичного мислення (Д. Стіл, К. Мередит, Ч. Темпл), інформаційно-комунікаційні технології.

      Мотивація на початку уроку – важлива дія вчителя, яка в подальшому впливає на кінцевий результат різних типів уроку. З метою «занурення» учнів у вивчення теми використовую прийоми, що створюють проблемні ситуації, викликають у дітей здивування, захоплення, інтерес до змісту нової інформації та процесу її отримання. Це може бути епіграф, малюнок, ребус, коротка розповідь учителя, бесіда, використання наочності, наприклад, фото на слайді або відеофрагмент, музичний твір. А також інтерактивні вправи: «мікрофон», «мозковий штурм», «мікрофон», «асоціативний кущ» тощо.

     Проблемне завдання викликає в учнів інтелектуальне ускладнення, що спонукає їх до отримання знань протягом уроку. За допомогою проблемної ситуації, під час обговорення в загальному колі, я визначаю мету та завдання на урок, очікувані результати роботи для учнів. Для надання нової інформації використовую як традиційні прийоми (міні-лекції, роботу з текстом, ознайомлення з дидактичним матеріалом тощо), так і технічні засоби навчання та інформаційні технології.

     Під час уроків застосовую такий важливий засіб пізнавальної діяльності учнів у процесі навчання, як дискусія, що дозволяє учневі визначити власну позицію, формує навички відстоювання своєї особистої думки, поглиблює знання з проблеми, яку вивчають. Це методи «ПРЕС», «Обери позицію», «Зміни позицію», «Дебати».

         Сучасні методи навчання невідривні від інформаційних технологій. Для підвищення ефективності уроку використовую навчальні презентації, фрагменти фільмів інші відеоматеріали. Використання інформаційно-комунікаційних технологій дозволяє суттєво поглибити зміст матеріалу, практичні вміння та навички школярів у пошуку, аналізі, узагальненні інформації. Цей процес охоплює й роботу самих учнів: вони беруть безпосередню участь у підготовці начального матеріалу.

         У своїй практиці я використовую  створені спеціально для конкретних уроків мультимедійні конспекти-презентації, що містять короткий текст, основні терміни і поняття, малюнки, відеофрагменти, схеми і графіки, цифрові фото або просто відскановані ілюстрації. З їх допомогою можна просто й наочно представити свій виступ на уроці, конференції або позакласному заході.

        Написання рефератів та повідомлень (тобто переписування даних з інформаційних джерел) доцільно замінити на більш детальний пошук цікавих фактів, які б підтверджували документальні фільми, зразки документів, фотоматеріали. Інформативність електронних презентацій набагато вище традиційних за рахунок мультимедійності – наявності не лише тексту і графіки, але й анімації, відео та звуку. Іншими словами, використання мультимедіа-презентацій дозволяє створювати інформаційний і візуальний образ об'єкту, який досліджується. 

          Особливо цікавими є презентації-загадки, коли отримуючи певну інформацію на початкових слайдах, учні відгадують відповідь на запитання.

         Дуже психологічними є безтекстові презентації, що супроводжуються музикою та несуть емоційне навантаження – наприклад  «Голодомор», «Війна», та інші емоційні аспекти.І нарешті, слід зауважити, що найбільш незамінними презентації стають при викладенні тем по історії культури та економіки. Використання аудіоматеріалів найбільш ефективно при вивченні тем з культури. Вчитель повинен скласти і записати матеріал за темами. Наприклад:  музика Відродження, музика народів Сходу та ін. Аудіоматеріал не повинен заважати вчителю та учням, не бути “фоном” уроку, а навпаки, повинен доповнювати учбовий процес.

      Використання  електронних  навчальних посібників дозволяє підвищити якість навчання, зробити  його динамічним, вирішує декілька завдань –   наочність, доступність, індивідуальність, контроль, самостійність.

        У своїй роботі використовую такі навчальні програми і посібники:

  • Історія України .Навчальна програма з елементами гри у 2 частинах. Вид-во:Атлантік,2007р.;
  • Стародавня Греція. Навчальна програма з елементами гри у 2 частинах. Вид-во:Атлантік,2007р.;
  • Стародавній Схід. Навчальна програма з елементами гри у 2 частинах. Вид-во:Атлантік,2007р.;
  • Електронний конструктор уроку. Вид-во: Основа

     Під час роботи на уроках всесвітньої історії використовую 15-20 хвилинні відеофільми (або їх частини) з проекту проект  «Країна» каналу Інтер – Війна 1941-1945рр., Л. Парфьонова « Російська імперія», проекту М. Сванідзе «Історичні хроніки», «Намедни», «Мгновения ХХ века».  Переглядаючи певний відеоматеріал, учень може перевірити його за історичними документами, архівними дослідженнями і зробити самостійно висновки.

         Доцільним на уроках історії України в 5-11 класах є використання 15-хвилинних фільмів з серії «Невідома Україна» та «Золота підкова»,  проект 

«Країна» каналу Інтер – Київ,  «Війна 1941-1945рр», «Козаки», проект Першого національного каналу « 20 кроків до мрії» .

       Використання аудіовізуальних засобів на уроках історії буде ефективніше, коли вчитель застосовує роботу з історичним текстом. Ця технологія являє собою модель навчання історії, побудовану на дослідженні текстів з подальшим творчим їх використанням учнями і розвитку творчого та історичного мислення.

         Використання Інтернет-ресерсу на уроках суспільних дисциплін можливе під час:

  • вивчення нової теми (пошук  інформації  , статистичних даних та їх аналіз,  складання таблиць , робота з малюнками, картинами, фотографіями в Інтернеті.
  • роботи над проектами ( онлайн- бібліотеки, віртуальні музеї, інформаційні освітні сервери, сайти засобів масової інформації, енциклопедії і довідники.
  • використання електронної пошти ( самостійне виконання практичного завдання, контрольної роботи, тесту з подальшим відправленням на електронну адресу вчителя;  замовлення на електронну розсилку новин, безпосередньо   пов’язаних з предметом вивчення;
  • особистий сайт  вчителя ( зв’язок з учнями; цікава інформація; матеріали для підготовки до ДПА, ЗНО тощо.)

                 Результатом впровадження розробленої системи роботи над проблемою є:

- зростання активності учнів на уроці, підвищення їх рівня знань. Знання учнів не є однаковими і різняться по глибині, оперативності, рівневі осмислення.     Саме ці риси знань формуються в результаті активного мислення;

- розвиток самостійності мислення дітей, прагнення їх застосовувати в нових ситуаціях;

- результативна участь вихованців у ІІ етапі Всеукраїнської олімпіади з історії (Мовчан Ростислав- І та ІІ місця, Кишиченко Анна 9 кл. -ІІ місце, Літвінчук Олена 10 кл.- ІІ місце  );

- у ІІІ етапу Всеукраїнської олімпіади з історії (Мовчан Ростислав – ІІІ та ІV місця) ;

- у захисту робіт МАН при Харківському територіальному відділі (Таран Ірина-ІІІ місце обласного етапу 2015р.) ;

-  Всеукраїнського конкурсу учнівської творчості  у номінації " Історія України та державотворення" ( Тур Катерина- І місце обласного етапу 2009р.,

    Кишиченко      Анна – ІІІ місце обласного етапу 2014р. та І місце обласного етапу 2018р.);

-  три друковані роботи у журналі " Відкритий урок : розробки, технології, досвід "  видавництво  "Плеяди"  № 4 -2015р. ;

-  Отримано Диплом за поширення власного педагогічного досвіду у 2014/2015 навчальному році  від видавництва "Плеяда" ;

- друковані роботи в " Учительському журналі он-лайн" підтверджені Сертифікатами  видавничої групи ОСНОВА ;

- Диплом із відзнакою та премія 1000 грн. за кращу методичну розробку уроку в ІІІ Міжнародному міждисциплінарному конкурсі наукових і мистецьких робіт ім.В.Маняка та Л.Коваленко 2018р.

 

 


Copyright MyCorp © 2024